Rabu, 8 Ogos 2012

TAK BOLEH 'IN' LA (suatu ketika dahulu...)

haha...bila aku tengah belek-belek sebuaah majalah ni...aku terbaca tentang seorang budak ni yang tengah nak duduk peperiksaan besar tahun ni...SPM. Apalagi terus aku ter'flashback' tentang diri aku masa di Tingkatan 5 hari tu. Sebenarnya tekanan perasaan mula melanda diriku masa dari tongkatan 4 lagi, maklumlah aku kena duduk peperiksaan terbesar dalam hidup aku.



           Masa dalam tingkatan 4, aku ni seorang budak yang kira banyak cakap daripada belajarnya....betul...kelas aku masa tu 4 Agathis. Akula penyebar gossip sensasi dalam kelas aku...tapi aku tidak bergerak secara bersendirian, tapi dibantu dengan rakan karib aku masa tu (kawan-kawan aku yang lain taula siapa kawan sekutu aku tu). Bercakap saja pasal SPM mesti korang semua ada subjek yang korang cakap tak boleh bawak kan kan kan...(TAK BOLEH "IN" LA.....sinonim dengan tajuk aku kali ni). Bagi aku sendiri aku memang tak boleh In dengan satu subjek ni....serius...memang tak boleh. Tiap kali aku dapat rekod kemajuan aku mesti Subjek ni kena tanda guna pen Merah (tak suka nyaaaaaaaaa). Aku  rasala kan masa tu hampir separuh daripada Pelajar yang ada dalam kelas aku tu memang tak leh bawa subjek ni...tapi ada la jugak yang jaguh dalam subjek tu....nak tau??? Ni la kawan segossip aku tu...hahaha....Dia tu memang serasila dengaan subjek tu....Aku pun secara jujurnya memang jelezzz dengan dia ni.....(walaupun best Fren katannnnyyyeeerrrr). Tapi dia ni tak ambik kesah pun kalau kena kata dengan kawan-kawan lain masa dalam kelas masa tu...tapi makin rajin dia bagi tunjuk ajar dengan kawan-kawan yang lain termasuk aku. 


                       Tingkatan 5 pula, subjek yang sama terus menhimpit diriku untuk meraih keyakinan sebelum duduk SPM nanti......(feeling drama dulu...hukhukhuk....) Pernah sekali tu, kami sekelas kena test oleh guru subjek tu (Kata orang ujian bulanan) aku yang tengah Blurrrrr ni dengan yakinnya menyakinkan diri untuk menjawab semua soalan tu....neh....masa kertas ujian tu dikembalikan.....huhuhuhu....Tahniah buat aku..dapat bawak balik telur Busuk sebijik ( dapat 0 dahhhhhh.....malunnnyeerrrrrrr) Aku risau ni...bukan pa...ni SPM dah dekat tapi subjek tu aku belum MASTER lagi.....dup dap dup dap jantung aku masa tu....Sampaila cikgu aku yang ajar subjek tu beri penekanan terhadap pelajar-pelajar yang lemah dalam subjek tu (termasuk jugak aku ni hah). Setelah lebih sebulan aku dengan kawan-kawan yang lain kena train oleh Cikgu tu...alhamdulillah...buat pertama kalinya aku boleh tersenyum lebar menerima Rekod kemajuan dengan semua gred aku ditulis dengan pen biru.....(plus masa peperiksaan percubaan terakhir lagi tu....) Aku melompat-lompat bagai nak rak masa tu...huhuhuhu....



                        Sampai masa duduk SPM hari tu....aku dapat jawab semua subjek yang aku ambik dengan jayanya....(wah YAKIN sakan aku masa tu......) Alhamdulillah.....masa keputusan SPM diumumkan....aku dapat keputusan yang agak-agak cemerlang la jugak...semua kredit...tak da yang sangkooooot.....Alhamdulillah.....



Pesanan dekat sini, kepada adik-adik (adik ker......hahhaha) yang duduk SPM tahun ni....jangan beri banyak alasan kalau mau berjaya.....jangan cakap "Alah, aku Tak "IN"la dengan subjek tu....subjek ni......" jangan cakap macam tu....kalau tau tak In dengan Subjek tu subjek ni.....carilah jalan yang terbaik untuk atasi kelemahan kita tu....lepas tu banyakkan berdoa kalau dah berusaha....sebab semua ni akan di tentukan oleh Pencipta kita....ok GOOD LUCK!!! (^_^)


Layan lagu ni....(DATANG MAI SEMANGAT.....MAI DATANG....)

3 ulasan:

  1. suka lagu hazami..
    entry yg memberi semangat readers..

    BalasPadam
  2. ohhh yaka....Alhamdulillah....betul tu semnagat mesti ada kalau nak berjaya....

    BalasPadam

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Purple Heart - Link Select
Purple Heart Set Pointer



Instagram

::ARTIKEL MENARIK::