Sabtu, 18 Ogos 2012

PERMULAAN : CARA NAK BUAT BLOGSPOT

Hi korang semua...apa khbar??? Harap sihat ok...Errmmm...sejak aku dah mula berjinak-jinak dengan blog ni...Aku memang sukewww kongsi cerita...mencarut aku...hehhehe...dan sekarang aku dah berani nak bagi beberapa bentuk tutorial buat pembaca blog aku ni....Walaupun aku masih baru...tapi kebanyakkan kawan-kawan aku yang ada blog..semua nak suruh aku tolong buatkan tutorial macam mana nak hiaskan blog...masukkan widget canggih-manggih nie....huhuhuu...Aku pun terusla buat ruangan Tutorial untuk penuhkan permintakan kawan-kawan aku tu....

Kali ni aku nak tunjukkan cara macam mana nak buat akaun blog...ni bagi yang nak berkecimpung dalam dunia blogger ok...huhuhu...senang jer....ikut lanngkah-langkah yang aku bagi ni ok...

*PERINGATAN TUTORIAL INI ADALAH MENGGUNAKAN OLD DASHBOARD      
  TEMPLATE.

Nak daftar blog ni tak la susah sangat...tak perlu buat barisan panjang pun...hanya duduk depan Laptop atau PC...tak sampai pun sehari...kejap jerrr....hihihihi...
 
Cara Buat Akaun Blogspot


Tapi sebelum tu...korang kena la ada akaun Google...kalau nak guna akaun lain pun boleh jugak...tapi aku nasihatkan korang guna la akaun google "kenapa plak macam tu???"...sebab ia akan memudahkan korang semua pada masa akan datang....

Kalau korangdah ada akaun google...korang boleh terus sign in dekat sini.http://mail.google.com/mail/?hl=en&tab=im.

Buat korang yang belum ada tu, sila daftarkan dahulu disini untuk memudahkan proses pendaftaran akaun blogspot.

Berikut adalah langkah-langkah yang diperlukan untuk mendaftar akaun blogspot.

1. Buka link www.blogger.com

2. Apabila paparan sudah keluar, klik pada 'create a blog'

Cara Buat Akaun Blogspot


3. Seterusnya masukkan maklumat yang dikehendaki kemudian klik 'continue'.

Cara Buat Akaun Blogspot


4. Kemudian masukkan blogname dan juga blog address
  • Blog name lebih merujuk kepada trademark sesebuah blog
  • Blog address akan digunakan oleh pengunjung untuk membuka blog anda. Blog address antara perkara paling penting bagi sesebuah blog. Untuk memudahkan pemahaman, sila rujuk Tips Pemilihan URL Untuk Blog.

Cara Buat Akaun Blogspot


5. Pilih template yang korang rasa sesuai, kemudian klik 'continue'

Cara Buat Akaun Blogspot

6. Siap. Korang sudah mempunyai akaun blogspot anda sendiri ada boleh mula untuk menaip entri pertama anda.:)

Cara Buat Akaun Blogspot

Hah! dan selesai...sekejap jerr kan..kan..kan...Kalau korang dah ada blog ni...korang kenala rajin update status blog (Macam aku hihihihihi) sekurang-kurangnya sekali sehari....Lepastu kalau korang ada masa extra..korang bolehla Touch up Blog korang tu..biar nampak cantik..."Macam mana????" Heeeheheheh..dekat sini aku ada sertakan beberapa Tutorial macam mana nak cantikkan Blog korang yang baru tu ok....Harap kamu orang gembira...dan selamat berblog hehehe....(^_^)

4 ulasan:

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Purple Heart - Link Select
Purple Heart Set Pointer



Instagram