Selasa, 14 Ogos 2012

REALITI BUKAN SEKADAR FANTASI DUNIA PELAJAR




Bila bercakap mengenai dunia pelajar...mesti kita takkan pernah terlepas dengan perkatan Peperiksaan @ Exam...kan..kan..kan...(Korang jangan temberang dengan aku ok..sebab aku pun masih lagi bergelar pelajar....) Kalau nak diikutkan kronologi...pada permulaan penggal (Lepas cuti panjang..) Aku selalu perhatikan ramai pelajar yang bersemangat dalam minggu tu....(Jadi proaktif....kekkekkeke...) tapi itu semua tak kan kekal lama...."Apala ko ni....cakap macam tu...tak baik bikin 'down' semangat ko ni..." Ermmm...aku rasa apa yang aku cakap kan ni tak menjadi masalah asalkan pembaca entri aku ni yang masih bergelar pelajar mengambil langkah dalam mempersiapkan diri untuk sentiasa bersemangat....dari permulaan penggal persekolahan sehingga penggal akhir...(Aduuuuiiiii....nak main cabar mencabar plak aku ni....hihihi...)

Ok sambung balik....memang benar terutama sekali buat pelajar baru yang masuk ke tingkatan 1...ataupun yang dapat masuk IPT...kalau dalam IPT pelajar mesti akan mengalami Fenomena demam Assignment...betulkan??? (Korang jawab) Dari pengalaman aku sendiri, masa aku bergelar mahasiswa di salah sebuah IPTA ni...di minggu pertama kuliah memang aku bersemangat haabis Babe!!!! Setiap pagi bangun awal...Pergi ke kuliah atau kelas tutorial dengan muka bersemangat dan berseri-seri di tambah dengan senyuman ynag cukup manis...."Manis???? ko makan gula lebih kot????" Alahaiiiiii.....korang takkan tak tau kemanisan dalam senyuman....kalau betul korang tak tau ni hah....dengar lagu ni....


Apa macam???? korang dah tau kemanisan senyuman???? (Harap korang terlebih faham ok....) Sambung balik bebelan aku ni...Lepas tu...bila Pensyarah beri assignment yang pertama....bersemangat nak buatnya...sehingga tak mau balik asrama atau rumah sebab nak cari bahan dekat perpustakaan....(Untuk assignment pertama...assignment yang lain..tunggu...) Dalam kelas pulak, kita sibuk nak tunjukkan yang diri kita ni yang terhebat...."Macam mana tu????" Ermmmmm....macam ni, masa Pensyarah tengah bercakap dihadapan....kita seringkali menggangu syarahan dia dengan mengangkat tangan untuk bertanyakan soalan...."Memang la kena buat macam tu....kalau mau faham....."Yala betul apa yang korang cakap tu....tapi kalau saja nak angkat-angkat tangan nak tarik perhatian Pensyarah atau pelajar-pelajar dalam dewan tu...nak tunjukkan yang korang tu budak yang suka bertanya Baik lupakan.....Sebab bukan semua pelajar atau Pensyarah yang suka dengan perangai kamu tu...(Tapi kalau nak bertanya jugak...kenala tunggu sampai kuliah tu habis...pergi berjumpa dengan pensyarah tu sendiri...atau kalau nak lebih faham....masa dalam kelas tutorial fokus dengan pembentangan tutorial yang dilakukan...senangkan????)

Namun...(mood lemau sikit....hihihhi) bila masuk minggu ketiga...keempat....mula dah ada pelajar yang semangat diorang down....sampai ada yang selalu skip kuliah atau tutorial....(Ni siap mintak bantu kawan-kawan tolong tandatangankan kehadiran......(ishhh.issshhh....tak baik...tak baik...) Semangat untuk siapkan assignment pun dah berkurang..."Sebab kenapa plak??????!!!!" Hah ni pasal selepas satu assignment yang diberikan...selang beberapa hari lepas tu ada lagi assigment lain yang datang carik Pelajar...esok dapat assignment baru....malam ni dapat adik assignment baru.....Nah! tak ka rasa tertekan....(Cuba korang cakap????!!!) Sebab tula..ada yang tak lalu nak siapkan assignment yang berlambak tu...kesudahannya...assignment dilonggokkan...sehingga menjadi bukit....Jadinya masa tarikh deadline nak hantar assignment tu dah dekat baru la sibuk nak siapkan aasignment yang tertunggak tu...(Ni yang menyebabkan para pelajar membuat assignmet tanpa adanya kualiti....)

Tapi semangat tu datang balik......."Semangat apa tu??? semangat hantu????!!" Tak la...ni semangat nak belajar...Bila dan nak dekat final Exam....kan..kan...kan.....(Korang jangan nak tipu cakap "takla.....") Ni sampai sanggup bersengkang mata sampai tak tidur malam....sebab nak buat ulangkaji...(Cubala korang buat  ulangkaji dari minggu pertama kuliah hari tu..kan senang...tak payah dok hadap buku...dengan nota yang tebal-tebal tu.....)

Hurrmmmm....begitulah sedikit sebanyak mengenai dunia pelajar yang aku pernah lalui.....di sini aku hanya ingin berpesan kepada korang semua begitu jugak untuk diri aku...Aku harapla lepas korang baca entri aku ni...kita sama-sama mengubah diri untuk menjadi lebih baik...boleh kan????? Tentunya boleh...ok..salam..(^_^)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Purple Heart - Link Select
Purple Heart Set Pointer



Instagram

::ARTIKEL MENARIK::