Rabu, 10 Julai 2013

PERMULAAN RAMADAHANKU SAYU (-_-)



Assalamualaikum WBT...
Apa khabar korang semua? Sahur pertama macam mana okey? Aku harap korang semua dalam keadaan yang okey-okey ja....

Tengok tajuk entri aku kali ni, mesti korang dapat tangkap apa yang aku nak ceritakan dalam entri ni....
Kalau aku teringatkan kembali 13 tahun yang lalu. Betapa gembiranya aku bila masa pertama kali aku berpuasa penuh dengan keluarga tercinta. Masa sahur paling aku suka, sebab masa tu la aku dapat tengok wajah-wajah adik-adik aku dengan sepupu-sepupu aku yang masih lagi mengantuk "MUKA BANTAL KATA ORANG SABAH".

Masih teringat lagi, bila waktu imsak sudah mau sampai...nah berebut-rebut aku dengan diorang minum air banyak-banyak...hahahha ni ada yang sampai kembung perut pasal terlebih minum air...Lepas sahur tu selalunya aku dengan diorang tak tidur...Kitaorang berjaga sampai ke pagi. Masa tengah menunggu sang matahari muncul...banyak la cerita yang kitaorang borakkan...lepas tu plan kitaorang untuk hari tu.... Ni ada yang bagi cadangan mau pegi memancingla..ada yang ajak main polis sentri la....banyak la jugak aktiviti asak yang mampu mengerah tenaga kami yang banyak.... Akhirnya kitaorang jugak yang penat....sampai ada diantara kitaorang yang kecundang sebelum waktu berbuka...

Tapi itu semua dulu....13 tahun yang lalu, sekarang......hurmmmmm....hanya mampu melepaskan keluhan. Kesibukan kitaorang dengan pelajaran dan kerja menyebabkan kitaorang tak dapat sambut ramadhan dengan meriah macam masa dulu. Tiada lagi ku lihat "MUKA BANTAL", tiada lagi peluang berebut-rebut minum air sebelum imsak, tiada lagi borak-borang disubuh hari, tiada...tiada...dan tiada.... Yang ada hanyala tentang pelajaran...kerja.... 

Subuh tadi masa sahur, aku rasa sangat sunyi...walaupun adik-adik aku ada bersama-sama sekali bersahur....tapi ianya tidak seperti 13 tahun yang lalu. Adik aku yang perempuan pula, terpaksa balik awal pagi tadi....sebab atas urusan kerja...adik-adik aku yang lain pulak ke tempat belajar...aku pulak...hurm...terpaksa duduk dalam rumah, maklum la cuti 3 bulan...mau kerja tapi mama tak kasi...

Aku berharap sangat....masa Raya nanti tiada lagi atmosfera sunyi di hari mula tu nanti, yang ada hanya tawa gembira...senang hati...semua la yang mampu membuatkan aku merasa gembira masa raya nanti....aku berharap sangat...

korang pulak macam mana? ok ka Ramadhan kali ni? Apa yang korang harapkan masa Ramadhan dan masa Raya nanti...?

Owwww ya..sebelum terlupa...walaupun agak terlambat...ni aku selitkan jadual puasa sepanjang Ramadhan bagi tahun 2013...Klik link deka bawah ni ya...




2 ulasan:

  1. hehe, saya menyambut Ramadhan sorang2 je tahun ni, tanpa keluarga tersayang dan rakan- rakan seperjuangan :)

    apa2 pun, selamat menyambut Ramadhan ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. owwwww..ya ka...ni mesti kes study jauh kan... :) ya salam dan selamat menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan...

      Padam

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Purple Heart - Link Select
Purple Heart Set Pointer



Instagram

::ARTIKEL MENARIK::