Selasa, 4 Disember 2018

Hari Aids Sedunia



Pertubuhan Kesihatan Sedunia, World Health Organisation (WHO) telah menetapkan 1  disember setiap tahun sebagai Hari Aids Sedunia. Bila bercakap mengenai HIV/ AIDS pasti minda kita masih lagi terarah kepada titik  fokus negatif semata-mata. Secara peribadinya, saya sangat sedih dan terpanggil untuk memperbetulkan minda anda yang masih lagi sempit mengenai virus tersebut.

   
    Baiklah, entry saya buat kali ini bukan untuk memperjelaskan dengan panjang lebar mengenai virus tersebut. Ini kerana, anda sendiri boleh mencari maklumat mengenainya melalui platform yang benar seperti Pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Badan bukan kerajaan (NGO) seperti Majlis Aids Malaysia, Malaysia Aids Council (MAC) dan yang lain.(Pastikan anda melakukan pencarian menggunakan saluran yang benar, jadilah pengguna laman sesawang yg bijak). Tema sambutan Hari Aids Bagi tahun 2018 yang telah diuar-uarkan oleh pihak KKM ialah “Ketahui Status, Dapatkan Rawatan”

   Pihak KKM, NGO dan MAC khususnya telah banyak mengadakan program yang bersifat ilmiah bagi memperbetulkan minda masyarakat Malaysia mengenai HIV/AIDS. Seperti di negeri kelahiran saya sendiri Sabah, Jabatan Kesihatan Negeri Sabah baru-baru ini telah menganjurkan sebuah Kem yang diberi nama KEM KELESTARIAN KOMUNITI SIFAT HIV (KKIWANTSIHAT) bertempat di sebuah kem latihan yang sangat cantik iaitu Permai D’Valley, Kg Ratau, Tebobon Kota Kinabalu. Kem tersebut telah diadakan selama 3 hari 2 malam, dan yang paling best semua kos penginapan,makan dan minum ditanggung sepenuhnya oleh pihak penganjur. 
   
    Saya sendiri tidak melepaskan peluang untuk menyertai Kem tersebut, dengan niat ingin menambah ilmu pengetahuan mengenai HIV/ AIDS, dan yang penting dapat berkenalan dengan kawan-kawan baru. Konsep yang digarapkan didalam Kem tersebut sangatlah santai, berilmiah dan kami dilatih untuk menjadi tulang belakang kepada pihak KKM untuk menyebarluaskan maklumat yang tepat mengenai virus tersebut serta menjadi squat yang dapat membantu mencapai hasrat murni semua pihak untuk mencapai Sifat Stigma dan Diskriminasi (Getting to Zero) dengan cara menyampaikan maklumat tepat dan mutakhir kepada orang awam sebalik pulang daripada kem tersebut.

        Jadi saya ingin kongsikan beberapa gambar yang saya peroleh daripada pihak penganjur dan rakan- rakan yang menyertai kem tersebut;
Ice breaking

Latihan Dalam Kumpulan (LDK)

Latihan Dalam Kumpulan (LDK)

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Purple Heart - Link Select
Purple Heart Set Pointer



Instagram